Wspólne uczenie się dla środowiska wolnego od rtęci.

Relacja z wydarzeń Mutual Learning Exercise w Łodzi i Krakowie

W dniach 24–27 czerwca 2025 roku odbyły się kolejne spotkania w ramach projektu LIFE MERCURY-FREE, poświęconego przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom rtęcią. Wydarzenia te, zorganizowane w formule Mutual Learning Exercise (MLE), miały miejsce kolejno w Łodzi (Politechnika Łódzka) i Krakowie (Akademia Górniczo-Hutnicza), gromadząc przedstawicieli instytucji partnerskich, ekspertów, badaczy i studentów. Spotkania pełniły rolę letnich szkół, oferując uczestnikom nie tylko wiedzę, ale także przestrzeń do współpracy, wymiany doświadczeń oraz wspólnego poszukiwania rozwiązań.


Łódź – 24–25 czerwca 2025

Dwudniowe wydarzenie rozpoczęło się na kampusie Politechniki Łódzkiej, w budynku A10.

Dzień 1: Prezentacje i dyskusje

Po powitaniu i przeglądzie kluczowych zagadnień projektu, uczestnicy wzięli udział w serii prezentacji tzw. Challenge Papers. Eksperci z Uniwersytetu w Camerino (Unicam) i firmy InnoHive przedstawili wyzwania i dobre praktyki w zakresie:

  • wdrażania polityki miasta wolnego od rtęci,
  • budowania świadomości społecznej i zmiany zachowań,
  • współpracy między interesariuszami,
  • gospodarowania odpadami rtęciowymi i ich bezpiecznej utylizacji.

Każda prezentacja kończyła się ożywioną dyskusją i wymianą doświadczeń. Po południu uczestnicy wspólnie uzgodnili zakres dalszych ćwiczeń praktycznych, które miały zostać przeprowadzone następnego dnia. Dzień zakończył się uroczystą kolacją w restauracji „Browar Księży Młyn”.

Dzień 2: Wizyta w PSZOK i ćwiczenia terenowe

Drugiego dnia odbyła się wizyta w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) przy ul. Zamiejskiej w Łodzi. Uczestnicy, pod okiem zewnętrznych ekspertów, wzięli udział w praktycznych ćwiczeniach związanych z bezpiecznym gospodarowaniem odpadami zawierającymi rtęć. Następnie odbyła się sesja podsumowująca, w której zatwierdzono omawiane wcześniej zagadnienia i wypracowane rekomendacje.


Kraków – 26–27 czerwca 2025

Kolejna część letniej szkoły odbyła się na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, według podobnej struktury, ale z nowymi tematami.

Dzień 3: Kolejne wyzwania i integracja polityk

Podczas trzeciego dnia przedstawiono kolejne Challenge Papers, przygotowane przez partnerów z Uniwersytetu w Évorze i InnoHive. W centrum uwagi znalazły się zagadnienia:

  • mechanizmy monitorowania i ewaluacji działań antyrtęciowych,
  • integracja polityki wolnej od rtęci z innymi politykami środowiskowymi,
  • możliwości replikacji i transferu rezultatów projektu do innych regionów.

Uczestnicy dyskutowali również ponownie nad kwestią gospodarki odpadami rtęciowymi, pogłębiając perspektywy zaprezentowane wcześniej w Łodzi. Po południu uzgodniono zakres końcowych ćwiczeń praktycznych.

Dzień 4: Ćwiczenia praktyczne i podsumowanie

Ostatni dzień wydarzenia poświęcony był wizycie w krakowskim PSZOK oraz praktycznym ćwiczeniom terenowym, dzięki którym uczestnicy mogli doświadczyć rzeczywistych aspektów zarządzania odpadami rtęciowymi. Zwieńczeniem spotkania było podsumowanie wszystkich działań oraz zatwierdzenie finalnych wersji tematów priorytetowych i dokumentów wyzwań.


Wnioski i dalsze działania

Po zakończeniu serii spotkań w Polsce, grupa robocza MLE przystąpi do opracowania końcowego raportu MLE, który zawierać będzie wnioski, dobre praktyki oraz rekomendacje możliwe do zastosowania w innych kontekstach. Raport zostanie zaprezentowany władzom samorządowym w Évorze (Portugalia) jako przykład wdrażania skutecznych polityk ochrony środowiska.

Wydarzenia w Łodzi i Krakowie udowodniły, że współpraca międzynarodowa, dzielenie się wiedzą i angażowanie różnych grup interesariuszy to kluczowe elementy w walce z globalnymi zagrożeniami, takimi jak zanieczyszczenie rtęcią.

Opublikowane: 28/06/2025